Kundservice 

I den här bloggen diskuterar vi ämnet kundservice, som är ett ämne med allt fler perspektiv i takt med att världen utvecklas. Kundservice är inte ett platt ämne, utan ett dynamiskt som måste visa hänsyn till en uppsjö olika faktorer i olika fall. Det finns inte en sorts kund, utan lika många som det finns människor i samhället, så därför måste också servicen på ett serviceinriktat företag kunna möta alla dessa på bästa sätt.

Samtidigt finns det såklart vissa saker som mer generellt kategoriseras som god service. Till exempel att det finns någon som svarar och kan ge snabbt svar på ens frågor när man undrar något, eller att det finns någon som hjälper en både före, under och efter ett köp om något visar sig vara oklart eller rent av fel. Även bemötande är en grundläggande aspekt av kundservice.

Varje verksamhet har sina varor och tjänster och kundservicen måste såklart anpassas med dessa som utgångspunkt. 

Vad är bra kundservice?

Bra service och gott bemötande är inte alltid samma sak för alla. Hur vet man vad kunderna vill ha? Det är viktigt att tänka på just kundperspektivet. Man ska se på saken utifrån kundens synvinkel. Det kan man göra genom att vara kund själv och ställa sig frågor som dessa:

  • Vad innebär service?
  • Vad är ett gott bemötande?
  • Vad är god service i en butik?
  • Vad är god service på ett hotell?

Det innebär alltså vad betyder bra service och ett gott bemötande för mig?

Bra service är bland annat att vara lyhörd för kundens behoiv, ha respekt för kunden och för företaget. Man ska ge ärliga och raka kundbesked samt snabba enkla svar. Anpassning utifrån önskemål, stötta med rådgivning, vägledning och att vara tillgänglig. Bra bemötande är att vara trevlig, tillmötesgående, vara professionell i sin roll och ta kunden på allvar. Man ska lyssna, ha fullt fokus på kunden, erbjuda hjälp och råd samt vara ärlig och transparent.

 

1 nov 2018