Kundservice 

I den här bloggen diskuterar vi ämnet kundservice, som är ett ämne med allt fler perspektiv i takt med att världen utvecklas. Kundservice är inte ett platt ämne, utan ett dynamiskt som måste visa hänsyn till en uppsjö olika faktorer i olika fall. Det finns inte en sorts kund, utan lika många som det finns människor i samhället, så därför måste också servicen på ett serviceinriktat företag kunna möta alla dessa på bästa sätt.

Samtidigt finns det såklart vissa saker som mer generellt kategoriseras som god service. Till exempel att det finns någon som svarar och kan ge snabbt svar på ens frågor när man undrar något, eller att det finns någon som hjälper en både före, under och efter ett köp om något visar sig vara oklart eller rent av fel. Även bemötande är en grundläggande aspekt av kundservice.

Varje verksamhet har sina varor och tjänster och kundservicen måste såklart anpassas med dessa som utgångspunkt. 

Tips för ge bättre kundservice

Här kommer ett gäng med tips för hur du kan ge bättre kundservice.

Ge kunderna möjlighet att kontakta dig på fler olika sätt

Det är bra att vara tillgänglig via flera olika kanaler. Gärna de som kunden önskar. 
Du bör ha som mål att varje kund ska kunna nå dig via telefon, e-post, chatt, webben och sociala medier.

Meddela kunderna att du har mottagit deras förfrågan

Oavsett om du mottar en förfrågan via e-post, webbformulär eller sociala medier så är det ett måste att skicka ut en bekräftelse till kunden där du inkluderar ärendenummer och namn på kontaktpersonen hos er.

Behandla alla ärenden på samma sätt och så snabbt som möjligt

Ditt företag har mycket att vinna på att ta alla typer av kundförfrågningar lika seriöst. Försök alltid att lösa alla problem på en gång istället för att lösa de enklaste problemen först.

Undersök vad kunden tycker om er service

Det är rätt så lätt att göra anonyma mätningar av kundnöjdheten. Då vet ni om ni uppfyller kundernas förväntningar.

Försäkra dig om att kunden är nöjd

Skulle det vara att du inte har levt upp till vad din kund förväntar sig, se då till att ställa saker och ting tillrätta. Följ upp och kolla därför av så att dina kunder är nöjda.


Sedan är det bra att alltid hålla det du lovar dina kunder, så ge bara löften som du vet att du kan hålla. 

 

8 sep 2019